Hoe herkent u een wanbetaler?

10.03.2020

Hoe herkent u een wanbetaler?

Een goede onderneming is te herkennen aan een goede cashflow.
Als alle klanten op tijd hun factuur betalen, dan worden de leveranciers ook meestal vlot betaald. Maar als uw klanten, en vooral uw grote klanten, plots niet meer correct betalen, kan uw onderneming in geldnood geraken.
Hoe herkent u een wanbetaler?


Kenmerken van een potentiële wanbetaler

  • De betalingstermijn wordt niet gerespecteerd

Bedrijven die de betalingstermijn systematisch overschrijden, tonen aan dat ze het moeilijk hebben.

  • Opeenvolgende wissels bij het bestuur

Als een groot bedrijf regelmatig wisselt van bestuurder kan dit wijzen op interne moeilijkheden.

  • Het bedrijf behoort tot een grote groep

Als uw klant tot een grote groep behoort, wordt er vaak geschoven met winst om bedrijven van de groep  die niet goed draaien te verdoezelen.
Houd dus zeker ook de andere bedrijven binnen de groepsstructuur in het oog.

  • Andere manier van communiceren

Als uw klant plots e-mails rond betalingsaanvragen begint te negeren, kan dit een signaal zijn dat het niet goed gaat met het bedrijf.

Ook wanneer ze voortdurend betalingsuitstel vragen.

Wees dus alert voor veranderingen in hun manier van communiceren.

  • Contactpersoon is niet bereikbaar

Als uw e-mails terugkomen en de telefoon niet meer beantwoord wordt, reageer dan snel. Ga desnoods eens kijken of het bedrijf effectief nog bestaat en onderneem juridische stappen.

  • Excuses

Als uw klant excuses begint uit te vinden zoals:

  • We zijn van bank veranderd en alles is nog niet in orde.
  • Er staan fouten op de factuur. Graag een nieuwe factuur.
  • De factuur is niet ingeboekt, dus nooit ontvangen. Krijg ik een duplicaat?

Als uw bedrijf regelmatig met wanbetalers te maken heeft, voelt uw bedrijf dit ook.
Het wordt een probleem voor de cashflow.

Zorg dat u zich hiertegen wapent.

Oplossingen

  • Speel kort op de bal

Neem snel initiatief als de klant de betalingstermijn overschrijdt.
Stuur een betalingsherinnering en misschien nog één.
Bel naar de boekhouding of vraag naar de bestuurder.
Geef de klant nog één kans om te betalen voor u juridische stappen onderneemt.

  • Werk met bedrijfskredietrapporten

Er zijn bedrijven die de kredietwaardigheid van andere bedrijven onderzoeken.
Zij onderzoeken de financiële gezondheid en de betrouwbaarheid van uw zakenrelaties.

  • Schakel een extern bedrijf in voor het debiteurenbeheer

Soms is het beter om een externe partij in te schakelen om achter uw centen aan te gaan. Zo bestaan er gespecialiseerde bedrijven die dagelijks klanten met achterstallige betalingen opbellen.
Hun telefoontjes hebben soms meer effect dan die van u.

Houd uw klanten in het oog en reageer snel bij onregelmatigheden.

Hebt u geen zin om klanten op te bellen en om achter uw geld te ‘bedelen’?
Schakel dan een extern partij in.

ADS+ helpt u bij het debiteurenbeheer.
Zij hebben geen band met uw klant en bereiken soms meer dan uzelf.

Geef die vervelende klus uit handen.

Wilt u meer informatie?
info@adsplus.be
tel: +32 497 39 46 99